Ziekenfonds werft klanten met huis-aan-huis flyers

Klanten werven … het is en blijft een uitdaging. Doe je dit online of offline? Kies je voor grote of kleine reclamecampagnes? Ga je voor brede of lokale acties? In dit artikel duiken we in de aanpak van OZ (Onafhankelijk Ziekenfonds), en ontdekken hoe huis-aan-huis bedeling hen hierbij helpt.

OZ: de uitdaging

OZ is meer dan een ziekenfonds. Als gezondheidsfonds zijn ze actief in alles wat te maken heeft met gezondheid en welzijn, of je nu ziek bent of gezond.

Eén onderdeel van hun aanbod is ‘huishoudhulp o.b.v. dienstencheques’. Dit vergt qua klantenwerving een zeer specifieke aanpak.

Bij huishoudhulp is het belangrijk een continu evenwicht te bewaren tussen huishoudhulpen en klanten. Hier kan in sommige regio’s of bepaalde perioden een uitdaging liggen: er is een hoge instroom van werknemers, maar niet altijd van klanten.

Veerle Tielemans (Marketing Communicatie Verantwoordelijke bij OZ): “Op die plaatsen zetten we regelmatig een lokale flyercampagne op om extra klanten te informeren over onze diensten.”

Huis-aan-huis verspreiding lokaal inzetten

Voor deze campagnes kiezen ze voor huis-aan-huis bedeling. Hierbij zetten ze bewust in op een heel specifieke en lokale aanpak. Alles start bij de behoeften van de regio’s.

Veerle Tielemans: “Het inzetten op lokale kanalen blijft belangrijk in onze business, alsook de mogelijkheid om snel te schakelen. Wij versturen telkens een brief in een enveloppe, gericht aan de bewoners van het huis. Het is in feite een actie die altijd klaarligt, en zonder al teveel moeite kan worden gelanceerd.”

Wat het hen oplevert

Veerle Tielemans: “We gebruiken uiteraard ook andere kanalen, bv. online. Bij huis-aan-huis bedeling merken we een hogere conversieratio (van aanvraag naar klant). We kijken er wel op toe dat het niet té vaak wordt ingezet in een bepaalde regio, omdat het dan niet meer efficiënt is.”

Veerle Tielemans: “Het resultaat is zeer lokaal. Het fijne is dat we bij deze acties weten welke straten we bereikt hebben, wat je met een lokale advertentie in de krant bv. niet weet.”

Een concrete aanpak

Voor hun acties werken ze samen met Vlaamse Post, een topper die gespecialiseerd is in huis-aan-huis bedeling.

Veerle Tielemans: “OZ geeft aan voor welke regio de bedeling bedoeld is en hoeveel huizen we willen bereiken. Vlaamse Post tekent dit uit op de kaart en neemt nadien de volledige uitvoering in handen: personaliseren van de brieven, drukken en bedelen.”

Over OZ

OZ denkt als gezondheidsfonds verder dan een gewoon ziekenfonds. Samen met hun klanten werken ze aan hun gezondheid en zorgen ze ervoor dat ze zich zo goed mogelijk voelen. Niet enkel fysiek, maar ook psychisch en sociaal.

Wat centraal staat bij OZ is professioneel advies, een persoonlijke service, nuttige tegemoetkomingen, originele voordelen en een zeer uitgebreide dienstverlening.

Origineel artikel verschenen in KMO-Insider