Vlaamse Post reageert op recente binnen- & buitenlandse berichten postsector

SCHILDE, 18 april 2014 – Dat de postmarkt zowel in binnen- als buitenland een vaak veelzeggende graadmeter is voor economische evoluties mag niemand meer verbazen. Net als de transportsector, en dus bij uitbreiding de ganse logistieke wereld, leert de activiteit ons veel over het reilen en zeilen in de handel. Dat diezelfde postmarkt dezer dagen boeiende veranderingen doormaakt, is een teken aan de wand. Vlaamse Post deelt graag haar mening…

“Amper het beleg op de boterham verdienen”
Nog voor Vlaamse Post goed en wel startte in 2012, legden we bij diverse nationale en internationale spelers in de postsector ons oor te luister. Vooral de reeds in 2009 geliberaliseerde postmarkt in Nederland, boeide ons uitermate. Terwijl de Nederlandse post in het begin heel wat concurrenten tegenover zich kreeg voor wat de geadresseerde post betreft, trokken intussen meerdere spelers zich terug. Off the record geeft elkeen ruiterlijk toe “dat men met het verzorgen van geadresseerde post amper het beleg op de boterham kan verdienen, en al zeker niet als kleinere speler”.

“Laat ons overigens niet vergeten dat Johnny Thijs, de voormalige bpost CEO die je wat ons betreft gerust een visionair mag noemen, eerder ook de focus wou verleggen naar andere werkterreinen. Al vulde hij dat anders in.” 

Er beweegt één en ander in postland…
Recent nog bereikten ons twee interessante nieuwsberichten. Eerst was er de Canadese post die aankondigde in het kader van haar herstructureringsplannen het dagelijks bezorgen van brieven aan huis te willen vervangen door het droppen van die post in een postpunt. Elke Canadees zou dan zelf z’n post moeten afhalen in zo’n punt. Vervolgens was er de Finse post die ook de afname van brievenpost bevestigt, daarom al haar pijlen richt op e-commerce en start met de bouw van hypermoderne logistieke centra met als doel in de toekomst de online aangekochte goederen aan huis te leveren binnen de 24 uur na bestelling. Kortom en op z’n zachtst uitgedrukt: er beweegt één en ander in postland.

Laat ons overigens niet vergeten dat Johnny Thijs, de voormalige bpost CEO die je wat ons betreft gerust een visionair mag noemen, eerder ook de focus wou verleggen naar andere werkterreinen. Al vulde hij dat anders in. Met een postbode dagelijks bij elke Belg aan de voordeur, wat hij graag omschreef als een USP (unique selling proposition), wou hij ‘de facteur’ heel wat meer laten doen dan enkel post bedelen. Zo haalde ondermeer het idee van naast brieven bestellen ook meterstanden opnemen en vaststellingen doen voor verzekeringsmaatschappijen ruimschoots de pers.

De Finse en Canadese post zien dat dus evenwel anders. Zij willen net van die ‘USP’ af om vervolgens in te spelen op andere logistieke behoeften, met op kop de groeiende e-commerce. Immers in een groot land elke ochtend aan iedere brievenbus een postbode laten langskomen, kost in een dalende brievenmarkt handenvol geld. Te veel geld, zeg maar.

‘Game over’ voor de klassieke brief?
Of wij bij Vlaamse Post verwachten dat ‘de brief’ uiteindelijk zal verdwijnen, vroegen enkele journalisten ons vorige week. Neen, dat niet. Maar dat die markt steeds verder zal inkrimpen, lijdt geen twijfel. En is het daarom dat we intussen niks meer vernamen over de oorspronkelijke ambitie om ooit uit te groeien tot een volwaardig postbedrijf, eentje dat dus ook geadresseerde brievenpost verzorgt, klonk de volgende vraag. Opnieuw luidt ons antwoord neen. Vlaamse Post wil zich focussen op haar huidige kerntaken: een accurate bedeling van ongeadresseerd drukwerk, dito koerierdiensten en het zogenaamde all-in-one drukwerk.

Met die drie specialiteiten spelen we vandaag de dag voor de volle 500% in op standhoudende (ongeadresseerd) en sterk groeiende (koerierdiensten) markten. En intussen houden we onze oortjes en ogen open voor verdere evoluties in onze erg boeiende sector… Ook wij zeggen nooit nooit.

.

.

.